Vertaal deze pagina naar:

GRATIS TESLA ENERGIE VOOR DE HELE WERELD!

18-06-2024
Bron foto: https://www.bbvaopenmind.com/en/science/leading-figures/the-wardenclyffe-tower-the-dream-that-sank-tesla/
Bron foto: https://www.bbvaopenmind.com/en/science/leading-figures/the-wardenclyffe-tower-the-dream-that-sank-tesla/

De reden waarom de media en de grote kranten zijn omgekocht en worden gecensureerd wordt steeds duidelijker!


Op 4 juli 1917 werd Tesla's Wardenclyffe Tower op Long Island door de federale overheid gesloopt toen ze erachter kwamen dat hij van plan was de wereld gratis energie cadeau te doen.

Alle bankiers trokken hun sponsoring terug en censureerden Tesla met behulp van de kranten die zij controleerden. Deze man was feitelijk de Nostradamus van de wetenschap, en hij was ook een helderziende, die de geglobaliseerde draadloze communicatie voorspelde, bijna tachtig jaar voordat deze werkelijkheid werd.

Tesla was een van de belangrijkste uitvinders aller tijden en ze hebben je nooit over hem gesproken op de scholen. Dit is alleen maar omdat ze niet willen dat je over GRATIS ENERGIE kan beschikken.

Kennisvenster wetenschappelijke journalistiek
Kennisvenster wetenschappelijke journalistiek

De Wardenclyffe-toren: de droom die Tesla tot zinken bracht

Tesla ging triomfantelijk de twintigste eeuw binnen, op het hoogtepunt van zijn carrière. En vanaf die top wilde hij de grootste van al zijn uitvindingen verwezenlijken: de Wardenclyffe Tower, het centrum van een futuristisch mondiaal telecommunicatiesysteem. Zijn grootse idee kreeg uiteindelijk groen licht in 1901, maar binnen een jaar ging het project zijwaarts en zou Tesla uiteindelijk wetenschappelijk en economisch geruïneerd worden door de onderneming. Wat gebeurde er in dat jaar?

De briljante uitvindingen van Nikola Tesla (10 juli 1856 – 7 januari 1943) hadden wisselstroomtechnologie gelanceerd, waardoor het mogelijk werd grote steden te verlichten en van stroom te voorzien, iets wat hem miljonair zou hebben gemaakt, ware het niet vanwege zijn vrijgevigheid ( of naïviteit, want hij had afstand gedaan van de meeste royalty's die waren overeengekomen door het gebruik van zijn patenten.) Toch had hij het voorrecht en de middelen om te kunnen onderzoeken wat hij wilde, en dat deed hij in de jaren negentig van de negentiende eeuw, culminerend in zijn fascinerende prestaties op zijn experimentele station op grote hoogte in Colorado Springs (in het Amerikaanse Far West).

Illustratie van Tesla's systeem voor draadloze overdracht van stroom naar vliegtuigen. Krediet: Frank Paul
Illustratie van Tesla's systeem voor draadloze overdracht van stroom naar vliegtuigen. Krediet: Frank Paul

Van daaruit keerde Tesla terug naar New York, vastbesloten zijn droom te verwezenlijken: een draadloos telecommunicatiesysteem creëren met totaal nieuwe technologie. Gedurende het jaar 1900 zocht de elegante en slungelige Serviër (1,88 meter lang en slechts 64 kg zwaar) financiering door potentiële investeerders te eten en te drinken op geselecteerde locaties in Manhattan: het luxueuze Waldorf-Astoria hotel (waar hij toen woonde), The Players Club , en het beroemde restaurant Delmonico's. 

Op deze manier verleidde hij de financier J.P. Morgan, die in maart 1901 besloot $ 150.000 (gelijk aan meer dan $ 4 miljoen vandaag) te investeren in de bouw van de Wardenclyffe Tower.

Morgan was erg onder de indruk van de prestaties van Guglielmo Marconi, zijn rivaal in die technologische race, maar Tesla slaagde erin de magnaat te overtuigen en de ambitieuze toepassingen van zijn project uiteen te zetten: "Zodra het voltooid is, zal het voor een zakenman in New York mogelijk zijn York om instructies te dicteren, en deze onmiddellijk in getypte vorm op zijn kantoor in Londen of elders te laten verschijnen, 'vertelde Tesla hem. "Hij zal vanaf zijn bureau kunnen bellen en met elke telefoonabonnee ter wereld kunnen praten, zonder enige verandering in de bestaande apparatuur", voegde hij er overtuigend aan toe.

Een voorproefje van de informatiemaatschappij

Zijn visie was heel duidelijk en voorzag taferelen uit de informatiemaatschappij waarin we vandaag de dag leven: "Een goedkoop instrument, niet groter dan een horloge, zal de drager ervan in staat stellen overal, ter zee of op het land, muziek of gezang te horen, de toespraak van een politiek leider, het adres van een eminent wetenschapper, of de preek van een welsprekende predikant, gehouden op een andere plaats, hoe ver weg ook. Op dezelfde manier kan elke afbeelding, karakter, tekening of afdruk van de ene naar de andere plaats worden overgebracht. Miljoenen van dergelijke instrumenten kunnen vanuit slechts één dergelijke fabriek worden bediend."

Nikola Tesla met zijn spoel in 1896. Credit: Electrical Review
Nikola Tesla met zijn spoel in 1896. Credit: Electrical Review

Met de investering van Morgan ging Tesla onmiddellijk aan de slag. Hij kocht een perceel van 200 hectare aan de ene kant van Long Island (New York), gaf opdracht aan de benodigde grote generatoren en elektrische transformatoren bij de Westinghouse Electric Company en huurde een prestigieuze architect in, Stanford White, die enthousiast was over het project. Samen ontwierpen Tesla en White een houten toren van 57 meter hoog, met een halfronde metalen koepel met een diameter van 20 meter; daarnaast zou een hoofdgebouw, in een stijl geïnspireerd door de Italiaanse Renaissance, de onderzoekslaboratoria en de andere faciliteiten van het telecommunicatiestation huisvesten.

Alles was klaar om in augustus 1901 met de bouw van de Wardenclyffe Tower te beginnen, maar tegen die tijd waren de plannen van Tesla al radicaal veranderd. Zijn rivaal Marconi was hem voor en was er al in geslaagd radiosignalen uit te zenden tussen Frankrijk en Engeland, veel verder dan Tesla en veel natuurkundigen voor mogelijk hielden. In juni 1901 gaf Marconi enkele details over zijn radiotelegrafiesysteem in een artikel gepubliceerd in het tijdschrift Electrical Review, en in zijn beschrijving ging hij gedetailleerd in op het gebruik van "Tesla-spoelen" die op aarde waren aangesloten. Dit bracht hem ertoe te denken dat Marconi zijn idee kopieerde: Tesla deed alsof hij een zogenaamde 'aardse resonantie' en een nieuwe klasse stationaire golven gebruikte om telegrafische berichten te verzenden – in plaats van de radiogolven die Marconi gebruikte, waarvan Tesla bestond. was sceptisch ondanks dat het theoretisch en experimenteel bewezen was.

Een theorie zonder wetenschappelijk bewijs

Zo werd Nikola Tesla gerustgesteld over zijn eigen theorie die nooit wetenschappelijk bewezen was. In 1899 slaagde hij er tijdens zijn experimenten in Colorado Springs in om draadloos enkele lampen aan te steken buiten het laboratorium waar hij een enorme 'Tesla-spoel' had ingeschakeld. Hij geloofde dat hij de aardse resonantie had bereikt die hij zocht, waarvan hij dacht dat deze op elke afstand zou werken. Dat leek voldoende om zijn ideeën te bewijzen, en Marconi's artikel uit juni 1901 zette hem ertoe aan op die weg door te gaan. Een maand later stelde hij JP Morgan een veel ambitieuzer plan voor om de overhand te krijgen op Marconi: hij zou niet alleen berichten in morsecode over de Atlantische Oceaan sturen, maar hij zou ook elektriciteit over grote afstanden en zonder kabels verzenden.

Wardenclyffe-fabriek op Long Island, NY in gedeeltelijke voltooiing. Bron: Tesla-collectie
Wardenclyffe-fabriek op Long Island, NY in gedeeltelijke voltooiing. Bron: Tesla-collectie

Om dit te bereiken had hij volgens hem een ​​toren nodig die bijna twee keer zo hoog was (90 meter) en natuurlijk veel meer geld. Morgan weigerde de investering te verhogen en Tesla moest in september 1901 beginnen met de bouw van de Wardenclyffe Tower, waarbij hij trouw bleef aan het oorspronkelijke plan. Twee maanden later, op 7 december, kreeg het project opnieuw een klap: Marconi was erin geslaagd de letter "S" in morsecode over de oceaan te verzenden, van Engeland naar Newfoundland (Canada). In dat tijdperk van financiële onzekerheid gaven beleggers er de voorkeur aan om te wedden op het Marconi-systeem, dat, hoewel het minder ambitieus was, historisch succes had geboekt.

Tesla gaf niet op. Hij voltooide de Wardenclyffe Tower in 1902 en voerde daar experimenten uit tot 1905, zonder erin te slagen zijn geliefde telecommunicatiestation, het eerste van een groot wereldwijd netwerk, te lanceren. Dat jaar liepen zijn wisselstroompatenten af, en dit was de resterende financieringsbron. Tesla sloot een tweede hypotheek op Wardenclyffe – de eerste was ter dekking van zijn schulden bij het Waldorf-Astoria Hotel, die $20.000 bedroegen (€478.000 in hedendaagse valuta) – maar hij moest nog steeds het project opgeven, dat de pers begon te bestempelen als een "hoax".

Na jaren van verwaarlozing en achteruitgang verloor Tesla in 1915 het eigendom omdat hij de hypotheken niet kon betalen. De Wardenclyffe Tower werd in 1917 afgebroken en het hoofdgebouw werd uiteindelijk een fabriek voor fotografisch materiaal, totdat AGFA het in 1992 sloot. In 2013 werd een succesvolle campagne gelanceerd door de maker van de webstrip The Oatmeal om het pand terug te kopen en om bouw op de plek het Tesla Science Museum, ter ere van een grote uitvinder die, na de mislukking van Wardenclyffe, nooit meer een van zijn revolutionaire ideeën waar heeft gemaakt.

Francisco Doménech

Bron: https://www.bbvaopenmind.com/en/science/leading-figures/the-wardenclyffe-tower-the-dream-that-sank-tesla/

Een strijd om de gedurfde mislukking van een visionair te behouden

Door William J. Broad │ 4 mei 2009

In 1901 begon Nikola Tesla te werken aan een mondiaal systeem van gigantische torens die bedoeld waren om niet alleen nieuws, beursrapporten en zelfs foto's door de lucht te verspreiden, maar ook, buiten medeweten van investeerders als J. Pierpont Morgan, gratis elektriciteit voor iedereen.

Het was het grootste project van Nikola Tesla, en zijn meest gedurfde.

De eerste toren verrees op het landelijke Long Island en was in 1903 meer dan 18 verdiepingen hoog. Op een midzomernacht stootte het een dof gerommel uit en begon vervolgens elektriciteitsflitsen de lucht in te slingeren. De verblindende flitsen, zo meldde The New York Sun, 'leken voor een mysterieuze boodschap de duisternis in te schieten.'

Maar het systeem faalde door geldgebrek, en op zijn minst gedeeltelijk vanwege de wetenschappelijke levensvatbaarheid. Tesla heeft zijn prototypetoren nooit afgemaakt en werd gedwongen het aangrenzende laboratorium te verlaten.

Tegenwoordig dreigt er een gevecht over de spookachtige overblijfselen van die plek, genaamd Wardenclyffe – wat de autoriteiten van Tesla de enige overgebleven werkplek noemen van het excentrieke genie dat talloze grote dromen droomde terwijl hij pionierde op het gebied van draadloze communicatie en wisselstroom. Het meningsverschil begon onlangs nadat het pand te koop stond in Shoreham, N.Y.
Een wetenschapsgroep op Long Island wil van het 16 hectare grote terrein een Tesla-museum en educatiecentrum maken, en hoopt dat het land daarvoor wordt gedoneerd. Maar de eigenaar, de Agfa Corporation, zegt dat het het pand moet verkopen om geld in te zamelen in moeilijke economische tijden. De vastgoedmakelaar van het bedrijf zegt dat het land, dat een waarde van $1,6 miljoen heeft, "volledig vrij en vlak kan worden opgeleverd", een verklaring die de natuurbeschermers tot actie heeft aangezet.
Tot de ruïnes van Wardenclyffe behoren de fundering van de toren en het grote bakstenen laboratorium, ontworpen door Tesla's vriend Stanford White, de gevierde architect.

"Het is enorm belangrijk om deze site te beschermen", zegt Marc J. Seifer, auteur van 'Wizard', een biografie van Tesla. "Hij is een icoon. Hij staat voor wat mensen geacht worden te doen: de natuur eren en tegelijkertijd hoogwaardige technologie gebruiken om haar krachten te benutten."

Onlangs herhaalde de staat New York dat oordeel. De commissaris voor historisch behoud schreef Dr. Seifer namens gouverneur David A. Paterson om het behoud van Wardenclyffe en de opname in het nationaal register van historische plaatsen te steunen.

RESTEN VAN EEN DROOM - Nikola Tesla op een foto met meervoudige belichting in 1899, toen een Tesla-spoel miljoenen volt ontlaadde. Een wetenschappelijke groep wil de overblijfselen van zijn laboratorium behouden. Credit... Dickenson V. Alley/Burndy Library
RESTEN VAN EEN DROOM - Nikola Tesla op een foto met meervoudige belichting in 1899, toen een Tesla-spoel miljoenen volt ontlaadde. Een wetenschappelijke groep wil de overblijfselen van zijn laboratorium behouden. Credit... Dickenson V. Alley/Burndy Library

Op Long Island beloven Tesla-enthousiastelingen het land op de een of andere manier te verwerven, waarbij ze zeggen dat het redden van een symbool van Tesla's prestaties de visionair zou helpen zijn rechtmatige plaats als architect van de moderne tijd te herstellen.

Keuzes van de redactie

Recycling is kapot. Moet ik zelfs de moeite nemen?

Het beste alternatief voor dating-apps? Hardloopclubs, blijkbaar.

8 productiviteitsboeken die experts op het gebied van tijdmanagement daadwerkelijk gebruiken
"Veel van zijn werk was zijn tijd ver vooruit", zegt Jane Alcorn, voorzitter van het Tesla Science Center, een particuliere groep in Shoreham die Wardenclyffe wil overnemen.

Dr. Ljubo Vujovic, voorzitter van de Tesla Memorial Society of New York, zei dat het vernietigen van het oude laboratorium "een verschrikkelijke zaak zou zijn voor de Verenigde Staten en de wereld. Het is een stukje geschiedenis."

Tesla, die leefde van 1856 tot 1943, maakte bittere vijanden die sommige van zijn beweringen als overdreven afwezen, waardoor zijn reputatie tijdens zijn leven werd aangetast. Hij was deels kluizenaar, deels showman. Hij publiceerde publiciteitsfoto's (eigenlijk dubbele belichtingen) waarop hij te zien was terwijl hij rustig in zijn laboratorium zat te lezen te midden van dodelijke flitsen.
Tegenwoordig is zijn werk vaak slecht bekend onder wetenschappers, hoewel sommigen hem een ​​intuïtief genie noemen dat zijn collega's ver vooruit is. Op sociaal vlak is zijn populariteit enorm gestegen, waardoor hij tot een cultstatus is verheven.

Boeken en websites zijn er in overvloed. Wikipedia zegt dat de uitvinder minstens 700 patenten heeft verkregen. YouTube heeft verschillende Tesla-video's, waaronder een van een inbraak bij Wardenclyffe. Een rockband noemt zichzelf Tesla. Een bedrijf voor elektrische auto's, gesteund door de oprichters van Google, noemt zichzelf Tesla Motors.

Larry Page, mede-oprichter van Google, beschouwt het leven van de maker als een waarschuwend verhaal. "Het is een droevig, droevig verhaal", vertelde de heer Page vorig jaar aan het tijdschrift Fortune. De uitvinder 'kon niets commercialiseren. Hij kon nauwelijks zijn eigen onderzoek financieren."
Wardenclyffe belichaamde dat soort visionaire onpraktischheid.

Tesla greep het kolossale project op 44-jarige leeftijd aan terwijl hij in New York City woonde. Als onberispelijk geklede levensgenieter van Servische afkomst werd hij alom gevierd vanwege zijn uitvindingen van motoren en stroomdistributiesystemen die gebruik maakten van de vorm van elektriciteit die bekend staat als wisselstroom, die gelijkstroom (en Thomas Edison) versloeg om de wereld te elektrificeren.

BON VIVANT Tesla, circa 1907. Hij werd gevierd om zijn uitvindingen, maar hij maakte ook bittere vijanden.
BON VIVANT Tesla, circa 1907. Hij werd gevierd om zijn uitvindingen, maar hij maakte ook bittere vijanden.

Zijn patenten maakten hem tot een rijk man, althans voor een tijdje. Hij woonde in het Waldorf-Astoria en hield ervan om te kletsen met de beroemde mensen bij Delmonico's en de Players Club.

Rond 1900, toen Tesla plande wat Wardenclyffe zou worden, raceten uitvinders over de hele wereld naar wat als het volgende grote ding werd beschouwd: draadloze communicatie. Zijn eigen plan was om wisselstroom om te zetten in elektromagnetische golven die van antennes naar verre ontvangers flitsten. Dit is in wezen wat radiotransmissie is. De omvang van zijn visie was echter gigantisch en overschaduwde die van welke rivaal dan ook.

Beleggers sloegen, gezien de elektrische prestaties van Tesla, acht op de situatie. De grootste was J. Pierpont Morgan, een topfinancier. Hij stopte 150.000 dollar (tegenwoordig meer dan 3 miljoen dollar) in Tesla's wereldwijde draadloze onderneming.

Het werk aan de prototypetoren begon halverwege 1901 aan de noordkust van Long Island op een plek die Tesla vernoemd was naar een beschermheer en de nabijgelegen kliffen. "De voorgestelde fabriek in Wardenclyffe", zo meldde The New York Times, "zal de eerste zijn van een aantal dat de elektricien voorstelt in dit en andere landen te vestigen."

De schokgolf trof 12 december 1901. Die dag slaagde Marconi erin radiosignalen over de Atlantische Oceaan te sturen, waardoor Tesla's hoop op baanbrekende glorie de grond in werd geboord.

Toch groeide Wardenclyffe, met bewakers onder strikte orders om bezoekers weg te houden. De houten toren rees 57 meter hoog over een brede schacht die 35 meter afdaalde om de antenne diep te verankeren. Dorpelingen vertelden The Times dat de grond onder de toren 'bezaaid was met ondergrondse gangen'.
Het nabijgelegen laboratorium van rode baksteen, met boogramen en een hoge schoorsteen, bevatte gereedschappen, generatoren, een machinewerkplaats, elektrische transformatoren, glasblaasapparatuur, een bibliotheek en een kantoor.

Maar Morgan was ontgoocheld. Hij weigerde Tesla's verzoek om meer geld.

Wanhopig haalde de uitvinder eruit wat hij als zijn aas beschouwde. De torens zouden niet alleen informatie over de hele wereld zenden, schreef hij de financier in juli 1903, maar ook elektriciteit.

Marc J. Seifer
Marc J. Seifer

'Ik zou me niet geneigd moeten voelen,' antwoordde Morgan koeltjes, 'om verdere vorderingen te maken.'
Margaret Cheney, een Tesla-biograaf, merkte op dat Tesla zijn rijke beschermheer, een man die diep toegewijd was aan het winstmotief, ernstig verkeerd had ingeschat. 'Het vooruitzicht om elektriciteit naar straatarme Zoeloes of Pygmeeën te sturen,' schreef ze, moet de financier niet bepaald enthousiast hebben gemaakt.

Het was toen dat Tesla, financieel en emotioneel wankelend, de toren voor de eerste en laatste keer in brand stak. Hij verkocht uiteindelijk Wardenclyffe om $ 20.000 (vandaag ongeveer $ 400.000) aan rekeningen bij het Waldorf te betalen. In 1917 lieten de nieuwe eigenaren de gigantische toren opblazen en als schroot verkopen.

Tegenwoordig blijft Tesla's exacte plan voor de locatie een mysterie, ook al zijn wetenschappers het eens over de onpraktischheid van zijn algemene visie. De toren had erin kunnen slagen informatie uit te zenden, maar geen stroom.

"Hij was een absoluut genie", zei Dennis Papadopoulos, natuurkundige aan de Universiteit van Maryland, in een interview. 'Hij bedacht in 1900 dingen die wij vijftig tot zestig jaar nodig hadden om te begrijpen. Maar hij stelde losbandigheid niet op prijs. Je kunt niet veel kracht in een antenne stoppen en verwachten dat de energie lange afstanden zal afleggen zonder grote vermindering.

Wardenclyffe ging door vele handen, eindigend met Agfa, gevestigd in Ridgefield Park, NJ. De beeldgigant gebruikte het van 1969 tot 1992 en sloot vervolgens het pand. Zilver en cadmium, een ernstig gif, hadden de locatie vervuild en het bedrijf zegt dat het zo'n vijf miljoen dollar heeft uitgegeven aan onderzoek en herstel. De schoonmaak eindigde in september en het terrein werd eind februari te koop aangeboden. Makelaars in onroerend goed zeiden dat ze Wardenclyffe aan vier of vijf potentiële kopers hadden getoond.
Vorige maand stelde Agfa het zwaar beboste terrein open voor een verslaggever. 'VERBODEN TE BETREDEN,' waarschuwde een vervaagd bord bij een poort aan de voorkant, die bedekt was met prikkeldraad.

Het rode bakstenen gebouw van Tesla stond intact, met een elegante windvaan bovenop de schoorsteen. Maar Agfa had onlangs de grote ramen bedekt met multiplex om vandalen en indringers af te schrikken, die een groot deel van de bedrading van het gebouw hadden gestolen vanwege het koper.

Het donkere interieur van het gebouw was bezaaid met bierblikjes en kapotte flessen. Zaklampen onthulden geen spoor van de originele uitrusting, behalve een verrassing op de tweede verdieping. Daar in de duisternis doemden vier enorme tanks op, elk zo groot als een kleine auto. Hun zijkanten waren gemaakt van dik metaal en hun naden waren zwaar geklonken, zoals die van een oude torpedobootjager of slagschip. De Agfa-consulent die de tour leidde, noemde ze gigantische batterijen.

'Kijk daar eens,' zei de adviseur, Ralph Passantino, terwijl hij met zijn zaklamp een signaal gaf. 'Daarboven zit een luik. Het werd gebruikt om in de tanks te komen om ze te onderhouden."

De autoriteiten van Tesla lijken weinig af te weten van de grote tanks, waardoor ze potentiële aanwijzingen zijn voor de oorspronkelijke plannen van de uitvinder.

Na de rondleiding legde Christopher M. Santomassimo, Agfa's algemeen adviseur, het standpunt van zijn bedrijf uit: geen schenking van de locatie voor een museum, en geen actie die de vernietiging van het gebouw zou uitsluiten.

"Agfa bevindt zich in een moeilijke economische positie gezien de ontwikkelingen op de wereldmarkt", zei hij. "Het moet het potentiële herstel uit de verkoop van dat terrein maximaliseren."

Hij voegde eraan toe dat het bedrijf 'elk redelijk bod' zou aanvaarden, inclusief aanbiedingen van groepen die geïnteresseerd zijn in het behoud van Wardenclyffe vanwege de historische betekenis ervan. 'We zijn eenvoudigweg niet in een positie', benadrukte hij, 'om het onroerend goed rechtstreeks te schenken.'

Mevrouw Alcorn van het Tesla Science Center, die al meer dan tien jaar de belangstelling voor Wardenclyffe probeert te wekken, leek er vertrouwen in te hebben dat er een oplossing zou worden uitgewerkt. Suffolk County zou het terrein kunnen kopen, zei ze, of een campagne zou geld kunnen inzamelen voor de aankoop, restauratie en verbouwing tot een wetenschappelijk museum en educatief centrum. Ze zei dat de lokale gemeenschap het behoudsidee krachtig steunde.

"Toen het bord eenmaal hing, kreeg ik zoveel telefoontjes", merkte ze op. "Mensen zeiden: 'Ze gaan het toch niet echt verkopen? Het moet toch een museum zijn?'"

Zittend aan een leestafel in de North Shore Public Library, waar ze werkt als kinderbibliothecaresse, gebaarde mevrouw Alcorn over een kaart van Wardenclyffe om te laten zien hoe de verlaten plek zou kunnen worden getransformeerd met niet alleen een Tesla-museum, maar ook een speeltuin, een cafetaria en een boekwinkel.

'Dat is van cruciaal belang,' zei ze.

Mevrouw Alcorn zei dat het onderzoek en de restauratie van de oude locatie beloofden een van de grote mysteries op te lossen: de omvang en de aard van de tunnels die het gebied rond de toren zouden honingraat.

'Ik zou graag willen zien of ze echt bestonden', zei ze. "De verhalen zijn er in overvloed, maar niet het bewijs."

Tesla's uitvindingen: feit of fictie?

Tesla´s leven

Nikola Tesla is nu een icoon van de populaire cultuur, een symbool van de briljante en excentrieke wetenschapper, de uitvinder die zijn tijd vooruit was en onbegrepen. Boeken en documentaires vertellen het fascinerende verhaal van Tesla's leven en hij verschijnt ook als fictief personage in films en strips. Zijn mythische status is versterkt nu de superheld van de wetenschap tegenover de slechterik Edison staat. 

Zijn alle uitvindingen die aan hem worden toegeschreven echter wel echt? 

We bespreken in dit artikel zijn grootste persoonlijke prestaties, zijn bijdragen aan collectieve doorbraken en zijn ambitieuze ideeën die hij nooit heeft kunnen implementeren.

1. Tesla-spoel

In 1891, op 35-jarige leeftijd, registreerde Nikola Tesla de moeder van al zijn meer dan 300 patenten, tegenwoordig bekend als de 'Tesla Coil', een elektrische transformator die is samengesteld uit verschillende gekoppelde resonantiecircuits. De uitvinder zelf gebruikte verschillende varianten van deze spoel als basis voor een groot aantal daaropvolgende experimenten, waarin hij de verschijnselen van fosforescentie of röntgenstraling bestudeerde, en nieuwe mogelijkheden voor elektrische verlichting en de draadloze overdracht van energie onderzocht.

Hoewel Tesla-spoelen commercieel werden gebruikt in de eerste generaties radiotelegrafen, is hun gebruik tegenwoordig beperkt tot amusement. Het zijn veel voorkomende apparaten in wetenschapsmusea omdat ze spectaculaire vonken en elektrische ontladingen genereren, en ze zijn zelfs aangepast om als muziekinstrumenten te functioneren. Hun geheim ligt in de productie van wisselstroom met een hoge spanning, hoge frequentie en lage intensiteit: het begrijpen van een Tesla-spoel levert fundamentele aanwijzingen op over hoe elektriciteit werkt.

TESLA/SPOELEN (ZIE VIDEO)

2. Vergrotende zender

"… Ik ben er zeker van dat van al mijn uitvindingen de vergrotende zender het belangrijkst en waardevolst zal blijken voor toekomstige generaties", zei Nikola Tesla in zijn autobiografie. Het is niet verrassend dat hij deze geavanceerde versie van de Tesla-spoel ontwierp om experimenten uit te voeren op zoek naar zijn droom: het afschaffen van draden voor telecommunicatie en de transmissie van elektriciteit.

In 1899 bouwde Tesla in zijn laboratorium in Colorado Springs (waar hij vanuit New York naartoe was verhuisd) een versterker zender met een diameter van 15 meter, die extreem hoge spanningsstromen (tot 4 miljoen volt) en elektriciteitsstoten tot 40 meter kon produceren. lang. In deze faciliteiten gebruikte Tesla de 100.000 dollar die een investeerder hem had gegeven voor een ander doel: het ontwikkelen van een nieuw openbaar verlichtingssysteem. Na negen maanden van experimenten geloofde Tesla dat hij erin geslaagd was elektriciteit zonder kabels te verzenden en de volgende stap in de richting van zijn draadloze droom te zetten.

Tesla in zijn laboratorium in Colorado Springs naast zijn vergrotende zender (1899). Krediet: Dickenson V. Alley / Century Magazine
Tesla in zijn laboratorium in Colorado Springs naast zijn vergrotende zender (1899). Krediet: Dickenson V. Alley / Century Magazine

3. Wereld draadloos systeem

Aangemoedigd door de resultaten van zijn experimenten in Colorado Springs keerde Tesla terug naar New York en eind 1900 overtuigde hij de bankier JP Morgan ervan de bouw van een draadloos telecommunicatiestation (de Wardenclyffe Tower) te financieren om berichten over de Atlantische Oceaan te kunnen verzenden.

4. Efficiëntere machines

Om zijn 50e verjaardag te vieren, maakte Tesla in 1906 een demonstratie van een bladloze turbine die ontworpen was om qua efficiëntie te concurreren met zuigermotoren. In 1913 patenteerde hij de uitvinding (die hij nooit commercieel ontwikkelde) met de wens deze toe te passen op geothermische energie.

Jaren eerder had hij een elektrische generator gepatenteerd, de Tesla-oscillator, ter vervanging van de inefficiënte stoommachines die toen werden gebruikt om elektriciteit te produceren. Maar zijn uitvinding werd qua efficiëntie overtroffen door moderne stoomturbines. Terwijl hij experimenteerde met een kleine versie van zijn oscillator, beweerde Tesla de resonantiefrequentie van zijn gebouw te hebben bereikt, waardoor zijn buren de politie belden, gealarmeerd door het trillen en trillen. In een andere versie van het verhaal ervaart de schrijver Mark Twain (een vriend van Tesla) een laxerend effect als gevolg van de trilling van de oscillator. En op zijn 79e verjaardagsfeestje vertelde Tesla aan verslaggevers dat zijn oscillator de Empire State zou kunnen omverwerpen of de aardkorst in tweeën zou kunnen splijten. Het staat in de volksmond bekend als de 'Tesla's aardbevingsmachine', hoewel in 2006 een moderne versie van de oscillator er niet in slaagde grote trillingen te produceren toen deze werd getest in het tv-programma 'Mythbusters'.

Een Tesla-turbine met de bovenkant eraf. Krediet: Walter Hines
Een Tesla-turbine met de bovenkant eraf. Krediet: Walter Hines

5. Elektriciteitsonderwijs

Overtuigd van de voordelen van wisselstroom ontwikkelde Tesla zelfs zijn eigen versie van hersentraining, waarbij hij theoretiseerde dat de toepassing van elektriciteit op de hersenen de intelligentie zou stimuleren, "op dezelfde manier waarop het de groei van planten stimuleert." In 1912 publiceerde Popular Electricity Magazine zijn plan om een ​​soort moleculaire massage voor studenten te implementeren door middel van hoogfrequente elektrische stromen, om het leren te vergemakkelijken en zelfs "saaie studenten in slimme studenten te veranderen, waardoor de klaslokalen worden verzadigd met oneindig kleine elektrische golven."
Het project waarmee Tesla het onderwijs en de gezondheid van leerlingen wilde verbeteren, bestond uit het zorgvuldig bedraden van de wanden van het klaslokaal, zonder dat de leerlingen dat konden realiseren. De toenmalige hoofdinspecteur van New Yorkse scholen, William H. Maxwell, gaf aanvankelijk zijn goedkeuring aan het plan van Tesla, hoewel het experiment nooit werd uitgevoerd.

6. Neonlichten

Een andere van de grote uitvindingen die aan hem worden toegeschreven, zijn neonlichten, die Tesla volgens talrijke referenties demonstreerde op de Universele Tentoonstelling van Chicago (1893). Neongas werd echter pas in 1898 ontdekt en de eerste neonlamp werd in 1910 door de Fransman Georges Claude gepresenteerd op de Autosalon van Parijs.

Nikola Tesla was een pionier in de ontwikkeling van gasontladingslampen, en hij was zeker een van de eersten die de uitvinding toepaste op het creëren van lichtborden, door de buizen waarin de gassen zaten te buigen. Niettemin waren de lichten die Tesla in 1893 demonstreerde noch commercieel levensvatbaar, noch neon.

Tesla-lichtborden voor het eerst getoond op de Chicago Columbian Exposition, 1893. Krediet: Tesla Society
Tesla-lichtborden voor het eerst getoond op de Chicago Columbian Exposition, 1893. Krediet: Tesla Society

7. Röntgenfoto's

Experimenting with discharge tubes, in 1894 Tesla realized that an «invisible radiation» appeared from one of them that damaged photographic plates stored nearby. He continued to investigate this line but his notes, his instruments and his efforts were lost in a fire in his laboratory in March 1895. Later that same year, the German Wilhelm Röntgen announced that he had discovered X-rays, working with a Crookes tube similar to that used by Tesla.

Na de aankondiging van Röntgen ontwierp Tesla gemakkelijk zijn eigen röntgensysteem. Hij had zijn beroemde spoelen om de hoogspanningsontladingen die nodig waren om de nieuwe straling op te wekken op de buis te kunnen aanbrengen. Ook maakte hij enkele van de eerste afbeeldingen van het menselijk lichaam met röntgenstralen, die hij 'schaduwgrafieken' noemde. Röntgen zelf, de uitvinder van röntgenfoto's, was onder de indruk van de kwaliteit en het detailniveau van Tesla's beelden.
Tesla heeft de ontdekking van de Duitser nooit besproken, en als die ongelukkige brand er niet was geweest, had hij de ontdekking van röntgenstraling kunnen krijgen en in 1901 de Nobelprijs voor Röntgen kunnen winnen. De waarheid is dat Tesla een pionier was die belangrijke bijdragen heeft geleverd. aan de ontwikkeling van röntgenstraling.

‘Schaduwgrafiek’ van een voet in een schoen, verkregen door Tesla in 1896. Credit: Tesla Museum
‘Schaduwgrafiek’ van een voet in een schoen, verkregen door Tesla in 1896. Credit: Tesla Museum

8. Inductiemotor

In mei 1888 publiceerde Nikola Tesla een wetenschappelijk artikel waarin de werking van zijn grootste succes als uitvinder werd beschreven: de wisselstroom-inductiemotor, die grote voordelen bood ten opzichte van gelijkstroom-elektromotoren. Het werkingsprincipe ervan was om beweging in de motor te genereren door magnetische velden te roteren die werden geproduceerd door een meerfasige wisselstroom.

Twee maanden eerder had het Italiaanse Galileo Ferraris zijn eigen inductiemotor gepresenteerd, waarmee hij zelfstandig tot dezelfde innovatieve technologie kwam. De magnaat George Westinghouse, die de commerciële toepassing van wisselstroom ontwikkelde, was geïnteresseerd in beide ontwerpen en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het patent van Tesla meer mogelijkheden bood. Westinghouse koos zijn inductiemotor om te concurreren met General Electric en Thomas Edison in de zogenaamde 'war of the currents'. Dit is de reden waarom Tesla meestal wordt genoemd als de uitvinder van de inductiemotor, hoewel hij die eer moet delen met Ferrari's – en dat is heel gebruikelijk in de geschiedenis van de wetenschap, aangezien doorbraken zoals de evolutietheorie, het periodiek systeem of de telefoon onafhankelijk en vrijwel gelijktijdig ontwikkeld door verschillende mensen, die werden gesteund door de eerdere ideeën van andere onderzoekers.

Originele Tesla-inductiemotor (1887). Krediet: Wetenschapsmuseum
Originele Tesla-inductiemotor (1887). Krediet: Wetenschapsmuseum

9. Radio

Het idee dat Tesla 'de ware uitvinder van de radio' was, is wijdverbreid. Radiocommunicatie is echter een van die collectieve prestaties, ontwikkeld op basis van de bijdragen van vele wetenschappers en ingenieurs. Van degenen die experimenteel de relatie tussen elektriciteit en magnetisme ontdekten (Ørsted, Ampère, Henry en Faraday), tot de wetenschapper die beide verschijnselen verenigde met zijn theorie van elektromagnetisme (Maxwell), of de natuurkundige die de eerste transmissie van elektromagnetische golven bereikte (Hertz , 1887).

Op basis van deze radiogolven (ook wel Hertziaanse golven genoemd) ontwierp Guglielmo Marconi in 1896 de eerste draadloze telegraaf die signalen over lange afstanden kon verzenden, van het ene punt naar het andere, enkele kilometers verderop. Marconi wordt vanwege deze prestatie beschouwd als de uitvinder van de radio en omdat hij in 1901 de eerste radiotelegraafcommunicatie over de Atlantische Oceaan (tussen Engeland en Canada) heeft uitgevoerd. Tesla concurreerde met Marconi om dat wetenschappelijke doel te bereiken, maar zijn systeem maakte geen gebruik van radiogolven. Tesla betwijfelde zelfs of radiogolven echt bestonden, en in ieder geval dacht hij dat als ze bestonden, ze zich alleen in rechte lijnen konden voortbewegen, wat nutteloos zou zijn voor communicatie over lange afstanden. Tesla was dus nog niet eens dichtbij de uitvinding van de radio, ook al gebruikte Marconi in zijn radiotelegraaf enkele door Tesla gepatenteerde elektrische componenten.

Marconi's radiotelegraaf uit 1901 maakte gebruik van enkele Tesla-patenten. Krediet: het werk van de wereld
Marconi's radiotelegraaf uit 1901 maakte gebruik van enkele Tesla-patenten. Krediet: het werk van de wereld

10. Afstandsbediening

De grote uitvindingen van Tesla maakten de komst van elektriciteit in huishoudens mogelijk. Zijn bijdragen aan de wisselstroom (inductiemotor, transformator en meerfasesysteem) waren essentieel voor Westinghouse om deze wisselstroomtechnologie op te leggen. Samen, uitvinder en ondernemer, slaagden ze er in 1896 in iets buitengewoons: elektriciteit opwekken in Niagara Falls (VS) en deze naar huizen in de nabijgelegen stad Buffalo brengen. Vanaf dat moment waren steden snel gevuld met elektriciteitskabels. De volgende stap, Tesla's draadloze droom, bleef echter precies dat: een droom.

Tesla heeft geen enkele significante bijdrage geleverd aan draadloze technologie. Ondanks al zijn talent was dit onmogelijk zonder inzicht in de wetenschappelijke basis van dit fenomeen, en Tesla accepteerde de nieuwe natuurkundige principes die de overdracht van elektrische impulsen door de lucht verklaren niet. Toch ontwierp Tesla, zonder in elektromagnetische golven te geloven, er een merkwaardige toepassing van: het eerste afstandsbedieningssysteem via radio. Hij gebruikte het in 1898 om draadloos een kleine boot te besturen op een elektrische beurs, tot verbazing van een publiek dat verdeeld was tussen degenen die geloofden dat Tesla telekinetische krachten had en degenen die op zoek waren naar een truc in de boot. Zijn kleine uitvinding was de voorloper van drones en tv-afstandsbediening.

Illustratie van Tesla, tijdens de demonstratie in Madison Square Garden in 1898. Krediet: Popular Science
Illustratie van Tesla, tijdens de demonstratie in Madison Square Garden in 1898. Krediet: Popular Science

Normale bougies versus Tartarian-technologie

Steen wordt beschouwd als een uitstekende elektriciteitsgeleider, en er zijn ook gesteenten die voornamelijk uit silicaat mineralen bestaan, die in wezen isolatoren zijn, zowel negatief als positief.
Het combineren van technologie, architectuur en spiritualiteit kon alleen worden bereikt door een beschaving die alle drie de dingen bezat.

Sluit je aan bij @awakenedspecies │ https://t.me/awakenedspecies

ONZE NIEUWSTE ARTIKELEN